KØBEBETINGELSER FOR GENDERSCREEN
1. Om Vilkårene
Disse købsbetingelser (“Vilkårene”) gælder for køb af prøvetagningstjenester til analyse (“tests”), som du foretager fra [Babyscreen] (“babyscreen.se”). Køb af tests inkluderer både testudstyr og, hvor det er relevant, analyse af dine prøver i et laboratorium.
Aftale om køb indgås med BabyScreen Sweden AB, med organisationsnummer 559328–3418 og adresse Kyrkogatan 25, 411 15 Göteborg (“os” eller “vi”). Vilkårene gælder for dig, der handler som privatperson.
Hvis du har spørgsmål om disse Vilkår eller om vores tests, er du velkommen til at kontakte os. Du kan nå os pr. mail på info@babyscreen.se, pr. telefon +46 (0)10-1664270, eller pr. post til: Kyrkogatan 25, 411 15 Göteborg.
Hvis du bruger Hjemmesiden til at booke en tid hos en klinik, indgår du en separat aftale om booking med den pågældende klinik. De vilkår, der gælder for klinikken, fremgår i forbindelse med bookingen.
2. Bestilling og priser
For at kunne foretage et køb på Hjemmesiden skal du acceptere Vilkårene. Du, der foretager købet, skal være mindst 18 år og desuden have ret til at indgå aftaler, f.eks. ikke være under værgemål.
Når du har gennemført dit køb, sender vi en ordrebekræftelse til dig så hurtigt som muligt via e-mail. Vi anbefaler, at du gemmer ordrebekræftelsen for at lette eventuelle kontakter med os.
Vi har ret til at afvise en bestilling, for eksempel hvis du har angivet forkerte oplysninger, eller hvis bestillingen af anden grund ikke kan gennemføres.
Ved bestilling gælder de priser, der på tidspunktet for bestillingen er angivet på Hjemmesiden. Alle priser inkluderer gældende moms. Priserne inkluderer ikke eventuelle betalings- og fragtgebyrer, som angives separat.
Hvis du bestiller en test, der kræver analyse i et laboratorium for at give et resultat, er omkostningerne for analysen inkluderet i prisen, som fremgår på Hjemmesiden.
Hvis prisen eller informationen om et produkt, der er angivet på Hjemmesiden, er forkert, og du indså eller burde have indset dette, vil prisen eller informationen ikke gælde for købet. I sådanne tilfælde vil vi kontakte dig så hurtigt som muligt.
3. Brugsanvisning for tests
For alle tests er det vigtigt, at du følger de instruktioner, der følger med pakken eller angives ved registreringen. Du er ansvarlig for at læse og udføre testen i overensstemmelse med de instruktioner, der gælder for den test, du har bestilt. Tests, der udføres i strid med instruktionerne, vil ikke vise pålidelige resultater.
Afhængigt af hvilken test du udfører, kan svaret vises direkte eller kræve analyse i et laboratorium. Om resultatet vises direkte, eller om prøverne skal sendes til analyse, fremgår af produktbeskrivelsen på Hjemmesiden og i instruktionerne, der følger med i pakken eller gives ved registreringen.
Test hvor resultatet vises direkte
Tests, hvor resultatet vises direkte, skal udføres i overensstemmelse med de instruktioner, der følger med i pakken.
Når du har udført testen, vil testresultatet blive vist efter den tid og på den måde, der er angivet i instruktionerne. For disse tests behøver du ikke sende nogen prøver tilbage til os.
Tests, der kræver analyse i laboratorium
For tests, hvor prøver skal sendes til analyse, skal du aktivere testen og tilknytte den til den person, der skal udføre den. Du aktiverer testen i vores tjeneste i overensstemmelse med de instruktioner, der følger med i pakken, i vores app eller i din browser. Vores app kan downloades via App Store eller Google Play. Testen vil ikke fungere, hvis du ikke aktiverer den gennem vores digitale tjeneste. Du får adgang til eller gives adgang til tjenesten i forbindelse med leveringen af testen.
Når du aktiverer testen og registrerer dine personoplysninger i appen eller på hjemmesiden, gælder vores Brugsbetingelser for tjenesten. Vi vil også behandle dine personoplysninger i overensstemmelse med det, der fremgår i vores Privatlivspolitik.
Når du har aktiveret testen, udfører du den i overensstemmelse med de instruktioner, der følger med i pakken.
Når du har gennemført testen, skal du sende prøverne tilbage til os. Hvordan du skal gøre dette, og hvor prøverne skal sendes, afhænger af hvilken test du har udført. Vær derfor omhyggelig med at følge de instruktioner, du får i forbindelse med aktiveringen af testen, og som følger med i pakken.
Resultatet vil blive sendt til dig efter den tid og på den måde, der er angivet i instruktionerne.
4. Betaling
Sammen med vores betalingstjenesteudbyder tilbyder vi forskellige betalingsmuligheder, og du vælger selv, hvordan du vil betale for dit køb. De tilgængelige betalingsmuligheder og eventuelle begrænsninger samt fuldstændige oplysninger om disse angives på Hjemmesiden og i kassen. Afhængigt af hvilken betalingsmulighed du vælger, kan der påløbe ekstra omkostninger.
Betaling sker via Klarnas platform. Klarnas betalingsbetingelser gælder for gennemførelse af køb.
5. Kampagner, rabatkoder og andre tilbud
Vi kan fra tid til anden tilbyde kampagner, rabatkoder, gaver og andre tilbud (“Tilbud”). Sådanne Tilbud gælder kun i den periode og med de betingelser, der er angivet i forbindelse med Tilbuddet. Tilbud kan ikke kombineres med andre rabatter, medmindre det udtrykkeligt er angivet på Hjemmesiden.
For visse Tilbud skal du angive en eventuel kode eller på anden måde aktivere det aktuelle Tilbud, inden du fuldfører købet for at kunne benytte det. I øvrigt gælder disse Købsbetingelser også for Tilbud.
6. Levering
Vi leverer tests inden for hele Sverige med undtagelse af øer eller andre steder, der ikke har faste broforbindelser.
Hvilke leveringsmuligheder vi tilbyder, fremgår af Hjemmesiden og i kassen, og bestillingen leveres til dig i henhold til den leveringsmulighed, du vælger. Bemærk, at der kan forekomme begrænsninger i de forskellige muligheder.
Der pålægges fragtomkostninger ved bestilling, medmindre andet udtrykkeligt fremgår i forbindelse med din bestilling.
Leveringstiden kan variere afhængigt af, hvilken mulighed du vælger. Den forventede leveringstid fremgår af Hjemmesiden og vil blive vist for dig under bestillingsprocessen og i din ordrebekræftelse. Bemærk, at angivne leveringstider er omtrentlige, og at afvigelser fra disse kan forekomme. Hvis din bestilling er forsinket, vil du få besked om det.
Hvis du har valgt at få din levering til et udleveringssted, vil du modtage en advisering, der viser hvor og hvornår din bestilling kan afhentes. Du er ansvarlig for at afhente din bestilling inden for den tid, der er angivet i adviseringen. For uafhentede pakker har vi ret til at opkræve et gebyr, der svarer til administrationsomkostningen for håndtering af uafhentede pakker, hvilket udgør 250 SEK.
7. Fortrydelsesret
Du har som udgangspunkt ret til at fortryde dit køb inden for 14 dage i overensstemmelse med gældende forbrugerretslovgivning. Du har dog ikke ret til at fortryde tests, der hurtigt kan forringes eller blive ubrugelige. Hvilke af vores tests, der hurtigt kan forringes eller blive ubrugelige, og derfor ikke er omfattet af fortrydelsesretten, fremgår af Hjemmesiden. At du ikke kan fortryde tests, der hurtigt kan forringes eller blive ubrugelige, betyder, at du ikke har ret til at returnere disse mod refusion. Hvis du meddeler os inden for 14 dage fra det tidspunkt, hvor du eller en af dig angivet person modtager leveringen, at du ikke ønsker at sende dine prøver til analyse i laboratoriet, vil du dog få refunderet omkostningen for sådan analyse.
For køb af andre tests end dem, der hurtigt kan forringes eller blive ubrugelige, har du heller ikke ret til at fortryde dig, hvis du har brudt en forsegling på vores tests. Årsagen til dette er, at alle tests, der sælges på Hjemmesiden af sundheds- og hygiejniske årsager, ikke kan returneres, hvis forseglingen er brudt. Hvis du ønsker at fortryde et sådant køb og ikke har brudt en forsegling, har du ret til at fortryde dit køb ved at meddele os dette inden for 14 dage fra det tidspunkt, hvor du eller en af dig angivet person har modtaget leveringen.
Hvis du ønsker at fortryde dit køb af en test, der er omfattet af fortrydelsesretten, og du ikke har brudt forseglingen, skal du meddele os dette ved at kontakte os pr. mail på info@babyscreen.se, pr. telefon +46 (0)10-1664270, eller pr. post til: Kyrkogatan 25, 411 15 Göteborg, inden fortrydelsesfristen på 14 dage er udløbet. Du kan også vælge at bruge den standardblanket for udøvelse af fortrydelsesret, som Forbrugerstyrelsen har udarbejdet, se her.
Ved udøvelse af fortrydelsesretten skal du sende produktet tilbage til os uden unødig forsinkelse og under alle omstændigheder senest 14 dage efter den dag, hvor du har meddelt, at du ønsker at udøve din fortrydelsesret.
Ved returnering af produkter, der er omfattet af fortrydelsesretten, betaler du omkostningerne ved returfragten. Vi anbefaler, at produktet sendes i originalemballagen og godt emballeret med en sporbar forsendelse.
Hvis du fortryder dit køb, vil vi refundere det beløb, du har betalt for testen, inklusive leveringsomkostninger (men her medregnes ikke ekstra leveringsomkostninger som følge af, at du har valgt en anden leveringsmetode end den billigste standardlevering, vi tilbyder, samt returfragten, der opstår ved udøvelse af fortrydelsesretten). På det beløb, der skal refunderes, har vi ret til at trække et beløb svarende til produktets værdiforringelse sammenlignet med produktets oprindelige værdi. Dette gælder kun, hvis og i det omfang sådan værdiforringelse skyldes, at du har håndteret produktet i større udstrækning end nødvendigt for at fastslå dets egenskaber eller funktion.
Refusionen vil ske uden unødig forsinkelse og under alle omstændigheder senest 14 dage fra og med den dag, vi modtog din meddelelse om at fortryde dit køb. Vi må dog vente med refusionen, indtil vi har modtaget produktet fra dig, eller indtil du har sendt et bevis på, at du har returneret produktet, alt efter hvad der indtræffer først. Refusion sker via den betalingsmetode, du valgte ved bestillingen på Hjemmesiden, medmindre vi udtrykkeligt har aftalt andet. Under alle omstændigheder vil refusionen ikke koste dig noget.
8. Reklamation
Du har ret til at reklamere over testen i overensstemmelse med ufravigelig forbrugerretslovgivning. Dette betyder, at du har ret til at reklamere i tre år. For at gøre din reklamation effektiv anbefaler vi, at du kontakter os pr. mail på info@babyscreen.se, pr. telefon +46 (0)10-1664270, eller pr. post til: Kyrkogatan 25, 411 15 Göteborg. Hvis du ønsker at reklamere, bør du kontakte os så hurtigt som muligt efter, at du har opdaget fejlen. Ved en gyldig reklamation vil vi erstatte dig i henhold til gældende lov.
Forsinkede prøvesvar eller gentagelser af en prøve betragtes ikke som gyldige reklamationer. Ingen økonomisk kompensation gives i tilfælde af forsinkelser på mindre end 10 arbejdsdage, det vil sige 20 arbejdsdage fra prøvetagningstidspunktet. For forsinkelser på mere end 10 arbejdsdage gives økonomisk kompensation på 50% af tjenestens købspris. I tilfælde af at en prøve ikke er analyserbar efter gentagelse, skal en ny prøve efterspørges. Hvis patienten undlader at tage en ny prøve, har vedkommende ret til økonomisk kompensation svarende til 100% af købsprisen. Hvis man i stedet vælger at afgive en ny prøve, og den nye prøve kan analyseres, gives ret til økonomisk kompensation svarende til 50% af købsprisen.
Gentagelse af prøver, hvor prøven ikke har bestået kvalitetskontrollen i laboratoriet, f.eks. ved hæmolyse, højt blodfedtindhold, høje bilirubinværdier, afvigende DNA-koncentration eller anden sammenlignelig afvigelse, er ikke omfattet af reklamationsretten. I tilfælde af at en ny prøve skal afgives, eller at svar på analysen ikke kan gives, gives ingen økonomisk kompensation.
Ved køb er jeg indforstået med, at alle medicinske analyser kan give falsk positive eller falsk negative svar. I tilfælde af et fejlagtigt svar er Babyscreen ikke forpligtet til at yde nogen økonomisk kompensation.
9. Produktinformation m.m.
Vi forbeholder os retten til udsolgte varer samt eventuelle billed- eller skrivefejl på Hjemmesiden, i annoncer eller andet markedsføringsmateriale samt produktbeskrivelser. Vi har ret til at korrigere sådanne eventuelle fejl, ændre eller opdatere oplysningerne på Hjemmesiden og løbende gennemføre produktændringer og forbedringer på Hjemmesiden.
Billeder, der viser tests på Hjemmesiden, i annoncer og andet markedsføringsmateriale, skal udelukkende ses som illustrationer og ikke som specifikationer over deres egenskaber, funktioner, oprindelse eller som nogen garanti. Gå altid ud fra de instruktioner, der følger med i pakken til din test.
Hjemmesiden og alt dens indhold ejes af BabyScreen eller, hvis relevant, af vores licensgivere. Oplysningerne på Hjemmesiden er beskyttet af blandt andet immaterialretlig lovgivning. Dette betyder, at du ikke må kopiere eller bruge varemærker, firmanavne, produktnavne, billeder og grafik, design, layout og information om produkter og andet indhold uden, at vi på forhånd skriftligt har godkendt det.
10. Force Majeure
Hvis vi ikke kan opfylde vores forpligtelser over for dig, eller hvis opfyldelsen af vores forpligtelser væsentligt vanskeliggøres på grund af omstændigheder, som vi ikke har kunnet kontrollere, såsom krig og naturkatastrofer, har vi ingen pligt til at opfylde vores forpligtelser, mens disse omstændigheder varer. Du har dog altid ret til at udøve dine rettigheder i henhold til ufravigelig forbrugerretslovgivning.
11. Ændringer og overdragelser
Vi kan til enhver tid ændre disse Vilkår, men de købsbetingelser, som du godkendte på tidspunktet for dit køb, gælder altid for det køb. Alle ændringer vil fremgå af den senest offentliggjorte version af Vilkårene på Hjemmesiden. De nye vilkår vil gælde for dig, når du har accepteret Vilkårene, det vil sige i forbindelse med, at du foretager et nyt køb på Hjemmesiden.
Vi har ret til at overdrage hele eller dele af vores rettigheder og forpligtelser til en tredjepart uden dit forudgående samtykke.
12. Gældende lov og tvister
Disse Vilkår skal fortolkes og anvendes i overensstemmelse med svensk lov.
Hvis du har spørgsmål eller klager, er du velkommen til at kontakte os på de kontaktoplysninger, der fremgår under punkt 1.3 ovenfor.
Du har også ret til at henvende dig til Allmänna reklamationsnämnden (ARN) via arn.se eller pr. post til Box 174, 101 23 Stockholm. I tilfælde af en tvist følger vi ARN’s anbefalinger. Som forbruger har du også mulighed for at klage via EU’s webbaserede platform for tvistbilæggelse, som du kan få adgang til via http://ec.europa.eu/consumers/odr.
Uanset hvad der er angivet ovenfor, kan eventuelle tvister også afgøres ved en hvilken som helst kompetent domstol.
Vilkårene blev fastsat af BabyScreen den 2022-02-01.